آسان بیاموز !

از صفر تا صد آفیس ، ویندوز ، فتوشاپ و بورس را با ما در کمترین زمان بیاموزید !

روش تدریس فصل چهارم علوم تجربی چهارم ابتدایی ( انرژی الکتریکی - مدارها )

سناریوی درس علوم تجربی چهارم فصل 4

موضوع : مدارهای الکتریکی

زمان 45 دقیقه

هدف کلی : آموزش بستن مدارهای موازی و متوالی

اهداف شناختی

1.  الکتریسیته را توضیح دهند .  

2.  موارد استفاده از الکتریسیته  در زندگی را نام ببرند .  

3.  وسایل برقی را که در خانه از آن ها استفاده می کنند را نام ببرند .  

4.  راه های صرفه جویی در مصرف برق را به کار گیرند .  

5.  با یک آزمایش ساده چگونگی جریان پیدا کردن الکتریسیته را توضیح دهند .  

6.  با دلیل و مدرک منظور از رسانا و نارسانا بودن مواد را بیان کنند .  

7.  در مورد کارهای ارائه شده توسط همکلاسی های خود نظر دهد و بهترین را انتخاب کند.  

8.  طرح های جدیدی برای صرفه جویی و رعایت نکات ایمنی هنگام کار با وسایل برقی ارائه دهند  

اهداف عاطفی :

  1. به روش ساختن یک مدار الکتریکی دقت کند
  2. در  انجام کارهای گروهی از خود علاقمندی  و احساس مسئولیت نشان دهد.
  3. به ضرورت صرفه جوئی در مصرف برق اهمیت دهدو راههایی برای صرفه جوئی ارائه نماید.
  4. بین روشنائی زیاد خانه با لوستر بزرگ و روشنائی یک لامپ در حد نیاز، هشدارلامپ   اضافی خاموش را در اولویت قرار دهد.
  5. زمانبندی مناسبی برای استفاده ازوسایل برقی  پرمصرف ارائه نماید.  
  6. وسیله ی برقی را که دیگر کارش با او تمام شده را بلافاصله خاموش کند .  

 

اهداف روانی حرکتی :

1. یک نمونه مدار الکتریکی ساده در کلاس درست کند. ( آمادگی و تقلید )

2. یک نمونه مدار الکتریکی متوالی در خانه درست کرده و به کلاس بیاورد.( اجرای مستقل)

3. بتواند توضیحاتی در مورد افزایش روشنائی لامپ با دو باطری ، ارائه نماید. ( دقت )

4. دراستفاده  از وسایل برقی با رعایت نکات ایمنی مهارت پیدا کند. (هماهنگی حرکات )

۵.  موارد بیان شده در کلاس و مدرسه در مورد صرفه جوئی در مصرف برق و رعایت نکات ایمنی ، در زندگی او عادی شود . ( عادی شدن ) 

شرایط کلاس درس

وسایل مورد نیاز : کتاب درسی ، تابلوی کلاسی ، لامپ ، یک تخته ، فازمتر ، سیم ، کلید ( درصورت استفاده از سایت Phet نیاز به سیستم اجباری و دی تاشو اختیاری است )

روش های تدریس : ساخت گرای پیاژه کارگروهی بصورتی که معلم نقش راهنما دارد !

استفاده از روش پرسش و پاسخ استفاده از روش بارش مغزی

ارتباط با مباحث دینی :

برق بعنوان یک منبع انرژی و یک نعمت خدادای نیاز به طی شدن مراحلی جهت تولید دارد پس باید در آن صرفه جویی کرد تا در مناطق دوردست نیز از این نعمت بهره مند شوند !

راهبرد آموزش :

فعالیت های معلم و ایجاد انگیزه : بعد از سلام و احوالپرسی ، حضورغیاب و چک کردن حال عمومی فراگیران ...

معلم در ابتدا از دانش آموزان میپرسد برق چیست ؟ ( هدف دادن جواب درست نیست و تنها یک نوع گرم کردن دانش آموز برای مراحل بعدی مدنظر است ! )

از دانش آموزان درباره استفاده هایی که از برق در اطرافشان شده سوال پرسیده می شود !

لامپ ها را به دانش آموزان نشان می دهیم و از آنها می خواهیم هر آنچه به ذهن شان می رسد درباره لامپ بگویند !

سیم ها را نیز به دانش آموزان نشان می دهیم و به طور غیرمستقیم ذهن آنها را به سمت ساخت مدار سوق می دهیم !

با فرض 16 نفر بودن دانش آموزان ، دانش آموزان را به 4 گروه 4 نفره تقسیم می کنیم ! ( میزهای دانش آموزان یک گروه باید به صورت گرد باشد تا همه ی آنها تمرکز کافی بر آزمایش و ساخت مدار داشته باشند ! )

وسایل ساخت مدار را به سرگروه ها می دهیم !

همیاری و نفش راهنمایی معلم : با توجه به اینکه جلسه قبل نگاهی به صفحات کتاب شده از آنها می خواهیم با توجه به کتاب یک مدار متوالی بسازند ! در طول این مدت معلم هیج کمک مستقیمی نباید به دانش آموزان بکند !!! و تنها مراقب رفتارهای آنان باشند. چون همکاری وهماهنگی اعضای گروه باعث افزایش توانایی سازش وکار با گروه وصرفه جویی در وقت می شود .

بعد از انجام کار توسط دانش آموزان  نماینده ی هر گروه به ترتیب فعالیت آثار خود را به معرض نمایش می گذارند ودرباره ی آن برای دوستان خود صحبت می کنند . گروهی که سریعتر از همه مدار را بسازد می تواند از آزمایشگاه مجازی ( یک فایل با فرمت java  یا html که از سایت آزمایشگاه مجازی phet قبلاً توسط معلم دانلود شده است ) برای ساخت یک مدار موازی استفاده کند !

دانش آموزان گروه های دیگر می توانند در آخر کار گروه 1 کار آنها را بهبود ببخشند !

حال دانش آموزان ضعیف تر که توسط معلم در حین کار شناخته شده اند ( بدون اینکه معلم از آنها بعنوان فرد دارای یادگیری ناقص یاد کند ! ) به صورت شانسی موردپرسش قرار میگیرند !

درصورت داشتن وقت می توان آنها را به ساخت مدار مجازی تشویق کرد !

حال معلم با ایجاد یک پرسش و پاسخ جدید مانند :

کاربرد کلید ها چیست ؟

تفاوت مدار موازی و متوالی در چیست ؟

کاربرد باتری چیست ؟

و ...

یادگیری را کامل تر می کند !

برای هرچه بهتر شدن تدریس کارهای زیر قابل انجام است :

- ارسال فایل آزمایشگاه مجازی در گروه شاد

- دادن یک سری نمودار اشتباه به دانش آموزان برای درست کردن آنها بصورت فایل در گروه شاد یا برگه A5

- از دانش آموزان خواسته شود یک انشا از آنچه در کلاس درس اتفاق افتاد بنویسند .

و ...

 

مدرس : محمد زورمند

 

 

با کلیک روی کلمه روش تدریس می توانید تمامی آموزش های ما که مربوط به تدریس است را مشاهده کنید !

منتظر نظرات سازنده شما هستیم !

ممنون از نگاه های قشنگتون !

اگه خوشتون اومده ما رو در هر کدام از شبکه های اجتماعی که مایلید دنبال کنید :

 

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
نویسندگان
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان