سناریوی درس علوم تجربی چهارم فصل 4
موضوع : مدارهای الکتریکی
زمان 45 دقیقه
هدف کلی : آموزش بستن مدارهای موازی و متوالی
اهداف شناختی
1. الکتریسیته را توضیح دهند .
2. موارد استفاده از الکتریسیته در زندگی را نام ببرند .
3. وسایل برقی را که در خانه از آن ها استفاده می کنند را نام ببرند .
4. راه های صرفه جویی در مصرف برق را به کار گیرند .
5. با یک آزمایش ساده چگونگی جریان پیدا کردن الکتریسیته را توضیح دهند .
6. با دلیل و مدرک منظور از رسانا و نارسانا بودن مواد را بیان کنند .
7. در مورد کارهای ارائه شده توسط همکلاسی های خود نظر دهد و بهترین را انتخاب کند.
8. طرح های جدیدی برای صرفه جویی و رعایت نکات ایمنی هنگام کار با وسایل برقی ارائه دهند
اهداف عاطفی :
- به روش ساختن یک مدار الکتریکی دقت کند
- در انجام کارهای گروهی از خود علاقمندی و احساس مسئولیت نشان دهد.
- به ضرورت صرفه جوئی در مصرف برق اهمیت دهدو راههایی برای صرفه جوئی ارائه نماید.
- بین روشنائی زیاد خانه با لوستر بزرگ و روشنائی یک لامپ در حد نیاز، هشدارلامپ اضافی خاموش را در اولویت قرار دهد.
- زمانبندی مناسبی برای استفاده ازوسایل برقی پرمصرف ارائه نماید.
- وسیله ی برقی را که دیگر کارش با او تمام شده را بلافاصله خاموش کند .
اهداف روانی حرکتی :
1. یک نمونه مدار الکتریکی ساده در کلاس درست کند. ( آمادگی و تقلید )
2. یک نمونه مدار الکتریکی متوالی در خانه درست کرده و به کلاس بیاورد.( اجرای مستقل)
3. بتواند توضیحاتی در مورد افزایش روشنائی لامپ با دو باطری ، ارائه نماید. ( دقت )
4. دراستفاده از وسایل برقی با رعایت نکات ایمنی مهارت پیدا کند. (هماهنگی حرکات )
۵. موارد بیان شده در کلاس و مدرسه در مورد صرفه جوئی در مصرف برق و رعایت نکات ایمنی ، در زندگی او عادی شود . ( عادی شدن )
شرایط کلاس درس
وسایل مورد نیاز : کتاب درسی ، تابلوی کلاسی ، لامپ ، یک تخته ، فازمتر ، سیم ، کلید ( درصورت استفاده از سایت Phet نیاز به سیستم اجباری و دی تاشو اختیاری است )
روش های تدریس : ساخت گرای پیاژه – کارگروهی بصورتی که معلم نقش راهنما دارد !
استفاده از روش پرسش و پاسخ – استفاده از روش بارش مغزی
ارتباط با مباحث دینی :
برق بعنوان یک منبع انرژی و یک نعمت خدادای نیاز به طی شدن مراحلی جهت تولید دارد پس باید در آن صرفه جویی کرد تا در مناطق دوردست نیز از این نعمت بهره مند شوند !
راهبرد آموزش :
فعالیت های معلم و ایجاد انگیزه : بعد از سلام و احوالپرسی ، حضورغیاب و چک کردن حال عمومی فراگیران ...
معلم در ابتدا از دانش آموزان میپرسد برق چیست ؟ ( هدف دادن جواب درست نیست و تنها یک نوع گرم کردن دانش آموز برای مراحل بعدی مدنظر است ! )
از دانش آموزان درباره استفاده هایی که از برق در اطرافشان شده سوال پرسیده می شود !
لامپ ها را به دانش آموزان نشان می دهیم و از آنها می خواهیم هر آنچه به ذهن شان می رسد درباره لامپ بگویند !
سیم ها را نیز به دانش آموزان نشان می دهیم و به طور غیرمستقیم ذهن آنها را به سمت ساخت مدار سوق می دهیم !
با فرض 16 نفر بودن دانش آموزان ، دانش آموزان را به 4 گروه 4 نفره تقسیم می کنیم ! ( میزهای دانش آموزان یک گروه باید به صورت گرد باشد تا همه ی آنها تمرکز کافی بر آزمایش و ساخت مدار داشته باشند ! )
وسایل ساخت مدار را به سرگروه ها می دهیم !
همیاری و نفش راهنمایی معلم : با توجه به اینکه جلسه قبل نگاهی به صفحات کتاب شده از آنها می خواهیم با توجه به کتاب یک مدار متوالی بسازند ! در طول این مدت معلم هیج کمک مستقیمی نباید به دانش آموزان بکند !!! و تنها مراقب رفتارهای آنان باشند. چون همکاری وهماهنگی اعضای گروه باعث افزایش توانایی سازش وکار با گروه وصرفه جویی در وقت می شود .
بعد از انجام کار توسط دانش آموزان نماینده ی هر گروه به ترتیب فعالیت آثار خود را به معرض نمایش می گذارند ودرباره ی آن برای دوستان خود صحبت می کنند . گروهی که سریعتر از همه مدار را بسازد می تواند از آزمایشگاه مجازی ( یک فایل با فرمت java یا html که از سایت آزمایشگاه مجازی phet قبلاً توسط معلم دانلود شده است ) برای ساخت یک مدار موازی استفاده کند !
دانش آموزان گروه های دیگر می توانند در آخر کار گروه 1 کار آنها را بهبود ببخشند !
حال دانش آموزان ضعیف تر که توسط معلم در حین کار شناخته شده اند ( بدون اینکه معلم از آنها بعنوان فرد دارای یادگیری ناقص یاد کند ! ) به صورت شانسی موردپرسش قرار میگیرند !
درصورت داشتن وقت می توان آنها را به ساخت مدار مجازی تشویق کرد !
حال معلم با ایجاد یک پرسش و پاسخ جدید مانند :
کاربرد کلید ها چیست ؟
تفاوت مدار موازی و متوالی در چیست ؟
کاربرد باتری چیست ؟
و ...
یادگیری را کامل تر می کند !
برای هرچه بهتر شدن تدریس کارهای زیر قابل انجام است :
- ارسال فایل آزمایشگاه مجازی در گروه شاد
- دادن یک سری نمودار اشتباه به دانش آموزان برای درست کردن آنها بصورت فایل در گروه شاد یا برگه A5
- از دانش آموزان خواسته شود یک انشا از آنچه در کلاس درس اتفاق افتاد بنویسند .
و ...
مدرس : محمد زورمند
با کلیک روی کلمه روش تدریس می توانید تمامی آموزش های ما که مربوط به تدریس است را مشاهده کنید !
منتظر نظرات سازنده شما هستیم !
ممنون از نگاه های قشنگتون !
اگه خوشتون اومده ما رو در هر کدام از شبکه های اجتماعی که مایلید دنبال کنید :